Luty 2017 – tajemnicza przesyłka dotarła do naszej sali.
Co w niej jest? – zadawaliśmy sobie pytanie.
W końcu nadszedł ten dzień. Tajemnica odkryta - Czeka nas ciekawa misja! Profesor Szkiełko znalazł się w trudnej sytuacji i prosi nas o pomoc.
Światu zagraża zanik KREATYWNOŚCI, Planeta Twórczego Myślenia ginie w Bagnach-bez-pomysłów.
Postanawiamy pomóc. Możemy liczyć na wsparcie. Dostaliśmy mapę, wskazówki od Profesora i Mistrza Gry – naszej pani. Rozpoczynamy misję ratunkową.
Odpalamy Teleport i wpadamy w świat gry. Kolejno odwiedzamy Wyspę Emocji, Archipelag Dobrych Relacji i w końcu Planetę Twórczego Myślenia, gdzie w bagnie uwięziony jest Profesor.
Mamy do wykonania szereg różnorodnych zadań, wcale niełatwych.
Pierwsza niespodzianka jest na Wyspie Emocji.
Spotykamy Detektyw Empatię. Dziwne imię, prawda?
Już wiemy, że to właśnie ta cecha – empatia, powoduje, że wsłuchujemy się w innego człowieka, w jego emocje.
„Wiem, że jeżeli powiem koledze coś przykrego, to on będzie smutny” – powiedział Patryk, a wszyscy przyznali mu rację.
Ania uwielbia tańczyć i tak wyraża swoje emocje. Sztuka, to świetny sposób, by dać im wydostać się na zewnątrz.
Radość, smutek, złość, strach, zaskoczenie, wstręt wkładaliśmy do filiżanek. Jak to zrobić? My już wiemy.
Przed nami kolejny przystanek - Archipelag Dobrych Relacji. Odkrywaliśmy, kto z nas jest najważniejszy, czy jesteśmy tacy sami, czy różnimy się od siebie.
„Do niektórych zadań potrzebny jest kolega. Jeżeli dołoży swoją kartkę, to będziemy mogli przejść na drugi brzeg.” – stwierdził Michał i błyskawicznie przeskoczył rwącą „dywanową rzekę”.
A potem było trudno i łatwo zarazem. Mistrz Gry powiedział nam, że dawno, dawno temu grecki lekarz Hipokrates podzielił ludzi na 4 typy osobowości:
choleryczny – porywczy, niewyrozumiały, energiczny, urodzony przywódca, człowiek czynu;
sangwiniczny – wesoły, pogodny, towarzyski, gadatliwy, niezorganizowany, zapominalski;
flegmatyczny – powolny, zrównoważony, dowcipny, pogodny, obserwator;
melancholiczny – perfekcjonista, uczuciowy, wrażliwy, wierny przyjaciel, podatny na smutek,
Żaden człowiek nie reprezentuje w całości jednego z wymienionych typów, ale raczej ich kombinacje.*
https://www.scenariuszelekcji.edu.pl/scenariusz/czy-kazdy-ma-w-sobie-jakies-zwierze/zobacz
Trudne nazwy, a jednak odnajdujemy się w tym. Filip powiedział, że jest sangwiniczny, a my dodaliśmy, że dodatkowo jest urodzonym przywódcą. Igor to typ melencholiczny (chyba bez smutku) z dodatkiem zrównoważenia i pogody ducha.
Zbliżamy się do celu. Przed nami Planeta Twórczego Myślenia.
Zbudowaliśmy wieże, która były „naj…”. Powstały: najwyższa, najładniejsza, najbardziej pognieciona, najniższa.
Ćwiczyliśmy trzy podstawowe cechy kreatywności:
- giętkość myślenia,
- oryginalność myślenia,
- twórcze rozwiązywanie problemu.
W kuferku skarbów znaleźliśmy trójkątny kalendarz, który na naszej Planecie służył jako podgłówek, lusterko, które w rzeczywistości było płytą CD.
Nasze pomysły tak podniosły temperaturę Planety, że:
- Po pierwsze: Złowrogie bagno wyschło,
- Po drugie: Profesor Szkiełko został uratowany,
- Po trzecie: Ocaliliśmy świat od utraty umiejętności twórczego myślenia.
A my z Paszportem tropiciela teleportowaliśmy się na lekcję i od razu daliśmy upust kreatywności. Wykonaliśmy ekologiczną – wielokrotnego użytku grę „Kółko i krzyżyk”.
Podróż dobiegła końca. Cel osiągnięty – uratowaliśmy kreatywność. Hura!!!
Kreatywne dzieciaki z klasy I a:
Wiktoria, Klaudia, Gabrysia, Noemi, Emilka, Hania, Ania, Damian, Igor, Krystian, Michał, Patryk, Aleks, Jakub, Oscar, Bartek, Paweł, Filip i ich wychowawczyni Beata Purta
Zapraszamy do naszej fotogalerii.
Gra „Profesor Szkiełko i tropiciele” to cykl 6 zajęć opartych na scenariuszach z serwisu https://www.scenariuszelekcji.edu.pl/, tworzonego przez Fundację „Uniwersytet Dzieci” http://fundacja.uniwersytetdzieci.pl/.